Vorbim acum despre un Hummer HX Concept, produs de Burago®. E un model cu caroseria din metal, cu geamuri plexi şi şasiu PVC. Toate părţile sunt fixe (fără portiere sau capotă mobilă) în afară de roţi.
Date tehnice: Lungime=90mm, Lăţime=40mm, Înălţime=35mm şi Greutate=65g.
După dimensiuni şi finisaj, pare o maşinuţă uzuală, şi nu o replică la scară…
Istoricul defectului/accidentului
Puştiul cu maşinuţa nu ştie (sau nu vrea să spună…) cum s-a întâmplat, dar probabil a fost călcată sau doar apăsată prea tare… Sistemul de prindere al roţilor nu e extrem de solid, deşi axul este îngroşat la bază şi solid (nu este secţionat sau găurit…).
Probabil metoda de fixare a roţilor lasă de dorit (“nituire” – deformare la cald sau ultrasunete după ce e introdusă roata) şi de aceea nu s-a rupt axul, ci a cedat “pălăria” (ciuperca) nitului…
La o examinare sumară vedem că s-a mai încercat o “reparaţie” cu superglue (care e prietenul nostru cel mai bun…), dar cum roata nu se mai învârtea, şi probabil a căzut la prima tentativă de rulare, am apărut noi în peisaj!
Planuri de acţiune
Prima soluţie la care ne-am gândit era folosirea unui ac cu gămălie, eventual cu o şaibă pentru a reţine roata, introdus în axul roţii, într-o gaură făcută cu un burghiu de ~0.7mm, şi fixat termic sau cu zimţi.
Din păcate, după adâncimea de 5-6mm, burghiul s-a rupt, şi-a trebuit să renunţăm la această variantă.
Planul al doilea a fost să înlocuim axul cu totul, cu un şurub sau nit (pop-nit) – orice ar avea forma şi dimensiunile potrivite…
Am găsit un şurub (rusesc, după aparenţe… ’60-‘70), care trebuia doar aranjat la diametrul “capului” (era mai mare cu ~0.5mm).
Piese şi unelte necesare
În acest caz a fost foarte simplu, am avut nevoie doar de şurub, burghie (cel de 0.7mm) şi unul de 1.8mm, ceva mai puţin decât diametrul (fără filet) al şurubului.
Reparaţia propriu-zisă
Pentru început, am prelucrat şurubul (pe strung) pentru a-l aduce la dimensiunea necesară. Nu a fost nevoie de cuţit, o pilă, o piatră de polizor şi şmirghel au fost suficiente.
Am tăiat axul vechi de la bază, şi-apoi am dat gaura pentru şurub (~10mm adâncime), pe care am lărgit-o la intrare (pentru a intra filetul mai uşor).
Montarea a mers “ca pe roate”, am înşurubat uşor (s-a “autofiletat”) şi am avut grijă să nu blocăm roata.
Rezultatul final
Se pare că în final a ieşit rezonabil spre excelent, puştiul a fost mulţumit, aşteptăm restul de trei roţi…
Alte comentarii
Spre marea noastră uimire, roata reparată nu mai are joc, aşa că acum este singura roată care stă drept…
Toate imaginile disponibile: