Vom extinde înţelesul termenului “jucărie” la un motor de maşină de spălat, veche, românească: AlbaLux. Şi chiar avem un motiv serios, pentru că nu există joc, joacă sau jucărie care să nu implice, mai devreme sau mai târziu, şi o maşină de spălat! Cel puţin la copiii pe care îi ştiu eu…
Şi chiar mai mult decât atât, reparaţia maşinii de spălat a fost un proiect al unui copil dornic să ajute, ocupându-se singur de toate aspectele reparaţiei mecanice, care a demontat şi ne-a adus motorul la atelier.
Istoricul defectului/accidentului
Din primele imagini se poate vedea că avem nişte decenii de exploatare (şi remarcăm cu bucurie că este un motor românesc), probabil mai mult decât “durata de viaţă planificată”. Dacă încercăm totuşi o paralelă între “atunci” şi “acum”, cred că nu este nevoie să argumentez prea mult: azi produsele electrocasnice se fabrică pentru unul până la trei ani de exploatare, şi gata! Asta-i economia de consum.
Pot divaga pe multe pagini despre acest subiect, despre Keynes sau Şcoala Austriacă, dar mai util ar fi să căutaţi unul din item-urile moştenite de la părinţi, şi veţi vedea cum a fost proiectat: fie o foarfecă din “oţel ţigănesc”, fie un tuci adevărat din fontă, fie un radio rusesc (sau chiar japonez) dar care mai merge încă după 30-40 de ani…
Planuri de acţiune
Pentru început, să citim specificaţiile motorului:
IMEP MS-911V |
1 – 220V 50Hz |
1500 rot / min 300 w cl.F |
S3 8min 30% NII 145 / 154E – 79 |
C 7,5 µF / 300V |
MADE IN ROMANIA |
300w ne indică la ce curenţi ne vom aştepta, 7.5µF pentru capacitor – vom verifica această valoare cu capacimetrul, ciclul de 30% , maxim 8 minute, limitează durata de exploatare.
Vom demonta motorul, vom înlocui tot ce e putred, vom curăţa rulmentul şi restul, şi îl vom reasambla şi testa.
Piese şi unelte necesare
Pe lângă uneltele uzuale, în acest caz a fost extrem de util autotransformatorul, iar pentru cei ce nu au acces la aşa ceva, recomandăm măcar nişte becuri înseriate (un fasung, şi becuri de la 15-25w până la 150w, dacă mai găsiţi!(*) …). Avantajul acestora este la conectare, când, dacă apare vreun scurt-circuit, în loc să sară siguranţele multimetrului/prizei/UPS-ului/apartamentului sau ale punctului de transformare de lângă bloc, se va aprinde doar becul, şi veţi şti, fără nici un ampermetru ars, că mai aveţi de investigat…
Reparaţia propriu-zisă
Am pornit compresorul, puţină benzină (pentru spălat mizeriile), şi motorul a devenit curat. Au rămas numai probleme electrice. Cu bisturiul am eliberat firele de conexiune, cu grijă să nu rup firele de Cupru Emailat (CuEm), fiind mult mai greu de reparat, mai ales în locul îngust dintre polii înfăşurărilor.
Condensatorul s-a dovedit a fi OK, 7.5µF, >20Mohm la 9V şi fără curent sesizabil la 200V (<<10µA), şi am trecut la asamblare: firele lipite, izolate cu tub termoretractabil, apoi cu tub din fibră de sticlă, termorezistent, şi legate la loc cu şnur rezistent. După reasamblarea provizorie, l-am retestat, şi apoi am dat câteva straturi de lac, pentru rigiditate mecanică. Papucii au fost lipiţi cu cositor (în opinia noastră mai bine decât sertizarea) şi firele de alimentare izolate cu varnish suplimentar.
Rezultatul final
Pentru testele finale, după reasamblare şi strângere finală, am verificat întâi tensiunea de pornire: 25~27V (.25A) faţă de 48~50V iniţial (.22A la 45V acum), şi va las pe voi sa calculaţi dacă e mai bine sau nu… Apoi l-am alimentat un ciclu complet (8minute), la 35°C ambiant, alimentat la 230V (prin autotransformator) şi am obţinut 1.62A, acceptabil pentru parametrii din specificaţii. După 8 minute, temperaturile erau: 58°C carcasa exterioară, 83°C rotorul, 90°C spaţiul interspire (temperatura cuprului). Uzual, cuprul emailat trebuie să reziste fără probleme la 120°C sau 155°C pentru 30min, astfel încât cred că nu mai avem motive de îngrijorare.
Alte comentarii
Poate veţi spune că nu merită, că oricum trebuia cumpărată o maşină de spălat nouă, că se va strica altceva în curând sau orice alt argument contra acestor intervenţii… Pe de altă parte, omiţând – cine poate… – criza, ce consideraţi a fi mai ecologic: un obiect electrocasnic la fiecare 3 ani, sau unul de 30 de ani care îşi face treaba?
Toate imaginile disponibile:
———————-
(*) După cum ştim deja, EU interzice folosirea becurilor cu incandescenţă, ca atare nu le mai găsim in supermarket, producătorii nu le mai produc, şi în curând le vom cumpăra de la suflătorii în sticlă, manufacturate! Sa vedem cât ne va costa atunci cea mai ieftină metoda anti-scurt-circuit. Sau incercaţi cu un CFL… (NU, serios, NU INCERCAŢI!)