Lanternă LED cu dinam, tuning şi reparaţie – Iulie 2011

Cu mult înainte de a ne veni ideea site-ului acesta, ca urmare a interesului nostru comun pentru iluminat ecologic (şi multe altele…), am modificat o lanternă LED cu dinam, un model foarte ieftin, dar căruia i-am îmbunătăţit performanţele. Acum, datorită unui accident, această lanternă a ajuns să fie reparată, şi subiect de articol.

Istoricul defectului/accidentului

Lanterna LED s-a dezmebrat la impactul cu betonul(*) – de la aprox 1.2m – şi s-au împrăştiat toate maţele, dar spre norocul nostru, au fost recuperate integral. Astfel, cu puţin noroc, aveam o şansă de a-i restaura funcţionalitatea, pentru că a ajuns să ne placă şi s-o folosim cu drag deşi e o “chinezărie ieftină”.

Planuri de acţiune

Din prima examinare sumară a pieselor recuperate şi ştiind materialul plastic al carcasei (dur şi casant: celuloid?) am avut o singură opţiune: lipirea cu solvent, urmată de ranforsare, acolo unde era posibil. Ulterior urma să vedem cum o facem mai rezistentă…
Pe de altă parte, trebuie să menţionez şi povestea iniţială, de când am cumpărat lanterna. Este un model ieftin, dar nu mincinos(**), aşa încât avea iniţial un generator monofazic cu 8 poli, sub 1000 rpm, ce încărca un acumulator Ni-Mh de 3.6V şi 40mAh (trei celule). Fiind şi acumulatorul mic, nu ne mulţumea redresarea monoalternanţă, şi de aici până la ideea schimbării redresorului a fost doar un pas…

Piese şi unelte necesare

Pentru prima operaţie – tuning-ul – am avut nevoie de piesele electronice (diode, condensatori electrolitici), weller, fire, aparate de măsură, şi spaţiu interior unde să mai băgăm nişte “maţe”.
Pentru reparaţie am folosit solvent (dicloretan), menghine, şi material plastic de umplutură (tot celuloid).

Reparaţia propriu-zisă

Nu putem trece peste modificarea (tuning-ul) lanternei LED originale fără a purta o discuţie despre redresoare. Voi încerca să fiu scurt, dar e un subiect “gras”(***), iar pentru o înţelegere completă a fenomenelor, apelaţi la wikipedia sau, mai bine, la cursurile de specialitate.

Redresor mono-alternanţă:

Acesta este redresorul iniţial, ce foloseşte doar jumătate din energia disponibilă la generator (dinam), fără a mai pomeni de asimetrii, polarizări şi alte “beneficii”.

Redresor bi-alternanţă:

Pare varianta ideală, folosind ambele alternanţe, 100% din energia disponibilă (minus pierderile aferente: diode, fire, …). Din păcate pentru noi, cu puntea, în condiţiile concrete, pierdem 2×0.7V = 1.4V, ceea ce este cam mult.
Pentru varianta cu priză mediană, nu voiam o intervenţie atât de masivă (bobina nituită, debobinare, rebobinare cu priză mediană, …). Probabil mai aveam spaţiu pentru cantitatea de cupru suplimentară, şi DA, într-o versiune ulterioară vom încerca şi aşa ceva…

Redresor dublor de tensiune:

Am ales această variantă (foloseşte ambele alternanţe, cu 1 diodă pe ramură, şi dublează tensiunea) din mai multe motive:

  • Căderea de tensiune mai mică compensată de dublare;
  • Încărcare la turaţii mai mici;
  • Intervenţie relativ simplă şi rapidă.

Mulţumim site-ului HyperPhysics al Georgia State University pentru imaginile folosite mai sus.

Reparaţia prezentă a mers şnur: lipire suporţi, întărire cu aşchii de plastic, asamblare şi – pentru că nu ne mai putem încrede în şuruburi – multă bandă adezivă…

Rezultatul final

Fiind o modificare testată, şi cu care suntem familiarizaţi, ne aşteptam la rezultatele obţinute: încărcarea apare la turaţii mai mici (nu trebuie să “pompezi” ca nebunu’), sarcina (mecanică) este mai mare – rezistenţa câmpului – şi inerţia volantului mai mică, dar ne-deranjant, iar încărcarea se obţine mai rapid, la un ritm mai relaxat.
Reparaţia ne-a returnat lanterna complet funcţională, cu un bonus: banda adezivă se comportă bine la impact, micşorând efectul impactului cu corpurile dure; poate chiar ar trebui un strat mai gros…

Alte comentarii

Subiectul acesta este departe de a fi epuizat, mai avem multe de experimentat şi construit, cel puţin recalcularea şi rebobinarea dinam-ului, acumulatori Li-Poli sau Li-Ion, driver activ pentru LED, ş a. . Este o temă de cercetare foarte generoasă, şi ne şi pasionează…

Toate imaginile disponibile:


———————-
(*) Aşa cum probabil ştiţi deja, nu căderea te omoară, ci oprirea prea bruscă ce o urmează!
(**) În articole ce vor urma vom detalia problema lanternelor false, cu dinam dar cu baterie.
(***) Reamintim cititorului avansat nivelul la care trebuie să menţinem aceste explicaţii. Pentru o prezentare pe măsura Dvs., recomandăm bibliografia (noastră): Moseanu, Rudenko, Rice, Wells, ş.a.

This entry was posted in Electronice, Reparatie, Tuning and tagged , , , . Bookmark the permalink.

12 răspunsuri la Lanternă LED cu dinam, tuning şi reparaţie – Iulie 2011

  1. Neagu Constantin says:

    Am si eu 4 lanterne de acest tip si as dori sa le imbunatatesc performantele. Te rog sa ma ajuti sa pot realiza acest lucru.
    –editat de webmaster–

    Multumesc anticipat!

    • Ex says:

      OK, cu mare placere.
      Pentru cei ce vor sa realizeze o astfel de modificare, iata costurile:
      – Condensatori: 2 x 470uF/10V = ~2 lei
      – Diode: 2 x 1N4001 = ~2 lei
      Daca trebuie acumulator (pentru cele false):
      – Acumulator: NiMh 3.6V/60mA = ~7 lei (pana la 15~20lei functie de capacitate)
      sau
      – Acumulator: Li-Poli/Ion 3.7V/xxxmA = >20~40lei

  2. balu ionica lucian says:

    da imi doresc acest job foarte mult de oare ce imi place sa asamblez lucruri foarte mult adresa costache negri nr 45

    • Absinthe says:

      Buna ziua,
      Ne pare rau, dar nu este niciun job valabil… va rugam sa ne spuneti daca si unde am lasat impresia ca am face angajari pentru a elimina orice viitoare confuzii.

      Va multumim,
      Echipa ToyService

  3. MADALIN says:

    Am avut si eu o astfel de lanterna dar nu tinea încărcată decat între 2-5 minute cu toate am încărcat-o cca 1-2 minute si tot atât de putin mă tine. Ce mă puteţi sfătui? I-am cumpărat si alte piese ca sa o mai modific un dar tot ASA lumina de slab nu ştiu care este motivul respectiv. Domnilor sigur ştiţi dvs-tra care este soluţia si as vrea va sa mi-o spuneti si mie soluţia sau in acest caz, ce as putea face ca sa mă tina măcar încărcată 1/2 luna… Va mutumesc anticipat domnilor si echipei respective….

    • Ex says:

      Salut,
      O astfel de problemă cere un articol întreg, şi promitem că îl vom publica…
      Pe scurt, sunt cateva variante:
      A) Ai un fake = are baterii, nu acumulatori => trebuie schimbate.
      B) Ai acumulatori => în principiu trebuie “pompat” de vre-o 10.000 de ori pentru o încărcare completă…
      C) Orice alte defecte (comutatorul de pe lateral, generatorul, etc.)

      Dacă o trimiţi la căsuţa poştală de la contact (OP 77, CP 2), ne putem ocupa de ea…

  4. marian says:

    Am facut dublorul la o eoliana mica cu led si isi face treaba la turatie mica nu se aprindea ledul acum se aprinde am pus condensatori de 2000micro /10v

    • Ex says:

      Felicitari!, aceasta este ideea: sunt produse insuficient sau sumar proiectate, si vrem sa le imbunatatim. Este dreptul nostru de consumator, iar, din pacate, in alte zone (telefonie, firmware, DRM, etc.) ne este ingradit, cel putin…

  5. razvan says:

    1.vreau sa folosesc acest dinam pe post de mini eoliana,merge folosit circuitul de mai sus pt incarcarea a doua baterii (acumulatori) de 1,5?
    2.Circuitul de mai sus merge folosit la un motoras de HDD, pentru a nu consuma ceea ce a produs?
    3. cum se leaga circuitul de mai sus la dinam(motoras), in serie sau paralel, pe – sau pe +?
    Multumesc

    • Ex says:

      Salut,
      1) Pentru incarcarea acumulatorilor (sa spunem 1.2V/1800mAh NiMH) avem nevoie de:
      – curent un pic cam mare: 180mA
      – tensiune peste cea a acumulatorului, plus pierderi pe rezistenta interna
      Dinamul de la lanterna produce peste 6V in gol. Cu curentul sta mai prost…
      2) Mai multe detalii, te rog: ce vrei sa faci cu motorasul de HDD?
      3) Daca folosesti dinam ai iesire AC (curent alternativ) si poti folosi dublorul. Pentru un motoras de CC, acesta genereaza direct CC, si-l poti ridica doar cu scheme active (convertor DC-DC, booster, …)
      Te rog suna pe unul din numerele de la , pentru mai multe detalii.
      Succes!

  6. razvan says:

    multumesc pt raspuns. Ce este acel “dublor”?
    Cand ma apuc de treaba am sa va sun pt. mai multe detalii. Sa treaca sarbatorile. Nu prea cred ca va functiona ceea ce vreau sa fac, dar vreau sa ma conving.

  7. razvan says:

    am recitit mai sus. am vazut dublorul

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

You may use these HTML tags and attributes:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>